Dersin Adı | Klasik Sosyoloji Kuramları |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOC 221 | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaGrup çalışmasıOlgu / Vaka çalışmasıSoru & CevapKritik vermeAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Sosyoloji alanındaki temel klasik teorilere, disiplini yönlendiren belli isimlerin tartışılması üzerinden giriş yapmak ve bu teorilerin sosyoloji disiplininin gelişmesine etkilerini tartışmaya açmaktır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, sosyoloji alanının temel klasik teorilerine giriş yapmaktadır. Alandaki temel yaklaşımlar Karl Marx, Emile Durkheim, Max Weber, George Simmel gibi isimler üzerinden tartışmaya açılmaktadır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin genel tanıtımı (Sosyolojik Teori Nedir?) | |
2 | Sosyoloji Kuramlarının Gelişimi | Dillon, M. (2020). Introduction to sociological theory: Theorists, concepts, and their applicability to the twenty-first century, pp. 1- 27. |
3 | Sosyoloji Kuramlarının Gelişimi | Ritzer, G. 2010. Sociological Theory, pp. 2- 21. |
4 | Karl Marx I | Ritzer, G. 2010. Sociological Theory, pp. 43- 47. Dillon, M. (2020). Introduction to sociological theory: Theorists, concepts, and their applicability to the twenty-first century, pp. 31- 50. |
5 | Karl Marx II | Ritzer, G. 2010. Sociological Theory, pp. 48- 70. Dillon, M. (2020). Introduction to sociological theory: Theorists, concepts, and their applicability to the twenty-first century, pp. 51-70 |
6 | Karl Marx III | Hadden, R. W. (1997). Sociological Theory an Introduction to the Classical Tradition, pp. 39- 84. |
7 | Emile Durkheim I | Ritzer, G. 2010. Sociological Theory, pp. 76- 91. Dillon, M. (2020). Introduction to sociological theory: Theorists, concepts, and their applicability to the twenty-first century, pp.77- 97. |
8 | Ara Sınav | |
9 | Emile Durkheim II | Ritzer, G. 2010. Sociological Theory, pp. 92- 111. Dillon, M. (2020). Introduction to sociological theory: Theorists, concepts, and their applicability to the twenty-first century, pp.98- 110. |
10 | Max Weber I | Ritzer, G. 2010. Sociological Theory, pp. 112- 126. Dillon, M. (2020). Introduction to sociological theory: Theorists, concepts, and their applicability to the twenty-first century, pp. 117- 128. |
11 | Max Weber II | Ritzer, G. 2010. Sociological Theory, pp. 127- 157. Dillon, M. (2020). Introduction to sociological theory: Theorists, concepts, and their applicability to the twenty-first century, pp. 129- 148. |
12 | Georg Simmel I | Ritzer, G. 2010. Sociological Theory, pp. 158- 188. |
13 | Georg Simmel II | Ritzer, G. 2010. Sociological Theory, pp.158-174. |
14 | Fenomenolojik Sosyoloji | Ferguson, Harvie (2006). Phenomenological Sociology: Insight and Experience in Modern Society, pp. 1- 15; 208- 211. |
15 | Dönemin Değerlendirilmesi | |
16 | Final |
Ders Kitabı |
| |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Turner, J. H. (2001). Handbook of sociological theory. Kluwer Academic/Plenum Publishers. |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 20 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | 1 | 15 |
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 35 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 2 | 65 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 35 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 3 | 45 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | 1 | 20 | |
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 28 | |
Final Sınavı | 1 | 39 | |
Toplam | 180 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Klasik ve çağdaş sosyolojik kuramların bilgisine ve bu kuramları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisine sahip olur. | X | ||||
2 | Sosyoloji alanındaki temel yöntembilimsel yaklaşımlar, toplumsal araştırma ve veri analiz yöntemlerinin bilgisine sahip olur. | |||||
3 | Sosyolojinin temel alanları olan genel sosyoloji, kurumlar sosyolojisi, toplumsal yapı ve değişme ve uygulamalı sosyoloji alanlarında bilgiye sahip olur. | X | ||||
4 | Sosyolojik bir projeyi araştırma sorusuna en uygun yöntemlerle bireysel ya da grup üyesi olarak başlangıcından sonuna kadar tasarlayarak uygulama becerisine sahip olur. | |||||
5 | Sosyolojik tahayyülü kullanarak bireysel sorunların arkasındaki toplumsal dinamikleri ortaya koyma becerisine sahip olur. | X | ||||
6 | Yerel, ulusal ve küresel düzlemdeki toplumsal sorunları tanımlayıp, bu sorunların çözümü için yeni politika önerileri sunma yeteneğine sahip olur. | X | ||||
7 | Sosyolojik bir araştırmanın veri toplama ve veri analizi süreçlerinde bilişim teknolojilerini kullanma bilgi ve becerisine sahip olur. | X | ||||
8 | Sosyolojik verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket etme ve bilimsel ve etik değerleri dikkate alma becerisine sahip olur. | X | ||||
9 | Toplumsal yaşamın çeşitli yönlerini analiz ederken sosyal bilimlerin farklı alanlarından faydalanma bilgi ve becerisine sahip olur. | |||||
10 | Sosyoloji ve sosyal araştırma alanlarındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yenileme becerisine sahip olur. | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak sosyolojik bilgi toplar ve sosyologlar ve diğer sosyal bilimciler ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1). | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirme becerisine sahip olur. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest